Direktlänk till inlägg 12 december 2010

Erbjuda flera olika beteenden

Av Anna Och Sara Hjulström - 12 december 2010 20:38

Pansar lär sig att erbjuda flera olika beteenden genom att utföra dom mot/på en låda. Med den här övningen så vill man att hunden ska bli bra/eller bättre på att erbjuda beteenden frivilligt. Så den lär sig att gå vidare från ett beteende - fast den fått några klick för det först - och testa något nytt. Man sätter inga kommandon på det här, utan står helt tyst och bara väntar. När du klickat för ett beteende 3-4ggr, kan du vänta ut hunden tills han gör något annat. Och klicka för det några gånger innan hunden är tvungen att göra ett nytt beteende.


För oavsett om hunden är uppe i elitklass eller nybörjare, så vill du aldrig att hunden ska "tappa" sin förmåga att erbjuda nya beteenden. För om den gör det - hur ska du då kunna shejpa fram ett nytt beteende?

 
 
Ingen bild

Erica

28 december 2010 10:55

Hej! Kul med klickerblogg och videos, fin inspiration. Men jag har lite funderingar som det hade vart kul om du ville svara på.

1. Om just denna övningen, att belöna frivilliga beteenden som hunden bjuder på. När du belönar allt hunden gör i den här övningen får ju hunden aldrig reda på det slutliga "målet" som man annars jobbar mot tillsammans. I fri-shaping överhuvudtaget, belönar man ju frivilliga beteenden och slipar vidare på dessa - tycker du inte att denna övningen går ut på lite samma sak? Om du förstår hur jag menar. I träningen lönar det sig ju att hunden erbjuder olika beteenden, det är ju det de hela går ut på, fast nu klickar du för allt möjligt och får hunden att tro att den är påväg mot rätt beteende. I detta fallet - "gör vad du vill med lådan".

2. Lägger du på kommando (handtecken/kroppsspråk eller röst) innan hunden "kan" utföra beteendet du vill ha? Menar, hunden kan inte "sitt" säger vi. Börjar du med ett säga sitt och klickar sen när hunden sätter sig, och belönar? Isåfall, varför? Har fått intrycket av att du är ganska snabb med kommandon men det kan också vara så att hunden kan övningarna i videon och att du därför ger signalen så du kan visa oss :)

Hoppas på svar. :)

Anna Och Sara Hjulström

28 december 2010 20:25

Hej!

1. den här övningen är precis som när man frishejpar in beteenden. Men om du inte har nåt specifikt att träna, utan bara vill "uppdatera" hunden på frishejpandet, om det inte blivit så mycket av det på sista tiden. Jag vill aldrig att min hund ska tappa förmågan att erbjuda frivillga beteenden. Och då kan man göra en sån här övning, för att fräscha upp minnet. Och hunden lär sig också att erbjuda olika (o)nödiga beteenden, för man vet aldrig om man nån gång kanske får användning för det. Det här ÄR en "onödig" övning, MEN den lär hunden att bli bättre på att erbjuda frivilliga beteenden.
2. Jag säger aldrig ett kommando innan hunden kan beteendet med flyt. Alltså om jag ska lära hunden att sitta, så väntar jag tills hunden frivilligt erbjuder sitt, klickar och belönar. När hunden lärt sig att det jag börjar klicka för, ska jag fortsätta med. Och hunden kan sitt flera gånger efter varandra. Då ställer jag en timer på en minut, sen klickar jag för bara sitt under den minuten, sen pausar jag i en minut och kör likadant igen. När hunden erbjuder ca 12-15 sitt/minut. och den vet att den ska komma tillbaka och sätta sig igen - DÅ säger jag sitt precis när den sätter sig. Sen säger precis innan den sätter sig. Och sen ska den bara sätta sig när jag säger sitt och inget annat ord.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:21

Här momentbeskrivningar för fortsättningsklass, (klassen som kommer EFTER nybörjarklass). Skillnaden här är att hunden ska vara lös under hela banan. Och det har tillkommit 15st nya moment. När man bygger en fortsättningsbana får du välja mellan skyl...

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:19

Här är en film på vad alla skyltar i nybörjarklass betyder, hur dom ska se ut när dom är klara. ...

Av Anna Och Sara Hjulström - 29 mars 2011 18:00

Så här lär jag in grunden till framförgåendet och sakta delen i framåtsändande. Jag använder en target (nos) eftersom om man använder en leksak som ligger på marken så kan det lätt bli att hunden börjar nosa och leta efter leksaken.   På detta sä...

Av Anna Och Sara Hjulström - 23 januari 2011 20:31

Här är första tillfället med backa träning. Jag klickar och belönar för minsta rörelse bakåt. Jag belönar även hunden bakåt, för att hjälpa hunden med vilken riktning jag vill ha den åt. Med rätt belöningsplacering går det mycket fortare med tricks...

Av Anna Och Sara Hjulström - 21 januari 2011 07:25

Jag använder mig av omvänt lockande, när jag tränar in fasta beteenden, tex om jag vill att den ska ligga, stå eller sitta kvar.   När jag tränar det här, så använder jag INTE klickern, eftersom för mig så använder man klickern när du vill belöna...

Ovido - Quiz & Flashcards