Direktlänk till inlägg 1 januari 2011

Baklängeskedjning av framåtsändade med läggande

Av Anna Och Sara Hjulström - 1 januari 2011 14:48

Här är ett sätt att lära in framåtsändande med läggande i IPO lydnaden. Jag har valt att använda mig av sk baklängeskedjning.

Jag börjar i slutet av momentet så hunden lär sig vad som ger belöningen.. Så först ska hunden lägga sig ner, sen får den klick och belöning. Efter att ha gjort det några gånger så lägger jag på avstånd. På tävling ska hunden springa 30steg innan den ska på kommando lägga sig ner. Därefter går föraren fram till hunden och kommenderar den att sätta sig upp. Detta har jag delat upp i två kedjor som sen kommer sättas samman. Detta är första kedjan. Andra kedjan är att hunden ligger på ca 30m avstånd och jag går fram till henne och efter sättandet får hon belöningen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:21

Här momentbeskrivningar för fortsättningsklass, (klassen som kommer EFTER nybörjarklass). Skillnaden här är att hunden ska vara lös under hela banan. Och det har tillkommit 15st nya moment. När man bygger en fortsättningsbana får du välja mellan skyl...

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:19

Här är en film på vad alla skyltar i nybörjarklass betyder, hur dom ska se ut när dom är klara. ...

Av Anna Och Sara Hjulström - 29 mars 2011 18:00

Så här lär jag in grunden till framförgåendet och sakta delen i framåtsändande. Jag använder en target (nos) eftersom om man använder en leksak som ligger på marken så kan det lätt bli att hunden börjar nosa och leta efter leksaken.   På detta sä...

Av Anna Och Sara Hjulström - 23 januari 2011 20:31

Här är första tillfället med backa träning. Jag klickar och belönar för minsta rörelse bakåt. Jag belönar även hunden bakåt, för att hjälpa hunden med vilken riktning jag vill ha den åt. Med rätt belöningsplacering går det mycket fortare med tricks...

Av Anna Och Sara Hjulström - 21 januari 2011 07:25

Jag använder mig av omvänt lockande, när jag tränar in fasta beteenden, tex om jag vill att den ska ligga, stå eller sitta kvar.   När jag tränar det här, så använder jag INTE klickern, eftersom för mig så använder man klickern när du vill belöna...

Skapa flashcards