Direktlänk till inlägg 21 januari 2011

Doggie-zen - kvalitetssäkra beteenden - omvänt lockande

Av Anna Och Sara Hjulström - 21 januari 2011 07:25

Jag använder mig av omvänt lockande, när jag tränar in fasta beteenden, tex om jag vill att den ska ligga, stå eller sitta kvar.


När jag tränar det här, så använder jag INTE klickern, eftersom för mig så använder man klickern när du vill belöna precis vad hunden gjorde i det ögonblicket. Här tränar jag att hunden ska hålla samma position en längre stund, till jag ger ett frikommando.


Du tar godis, som hunden måste älska! Ta några bitar i din hand, håll den stängd tills hunden erbjuder det beteendet som DU vill att den ska göra, tex ligg. Och ta en av godisarna med den andra handen och stoppa i den i hundens mun, försöker hunden resa sig eller sträcka fram huvudet mot godiset - innan du är ända fram. Stopp kvickt tillbaka godiset i handen och stäng handen! Vänta tills hunden lägger sig igen och öppna då handen och ta fram ett godis igen - reser den sig eller försöker ta godiset igen - stoppa undan och stäng handen. Hunden lär sig fort att håller jag inte positionen så blir det inget godis! I början knager dom på handen för att dom så gärna vill ha godiset och så gott godis ska du ha!


Hunden lär sig att öppen hand = du gör rätt. Och stängd hand betyder = du gör fel!

Och det här lär dom sig fort - på första träningstillfället fattar dom. Och när hunden kan det, då börjar du göra det svårare och svårare. Försök locka hunden ur position, säg inte nej, utan stäng bara handen och vänta tills hunden erbjuder det beteendet igen. Sen gör du samma störning igen. Tillslut ska hunden kunna hålla position oavsett du leker med en leksak framför nosen/studsar bollar/ hundkompis springer förbi framför nosen m.m


 
 
Ingen bild

Smartingen

21 januari 2011 18:31

Det ni gör på videon är omvänt lockande, doggie-zen är en variant på träning av extern belöning. Tänkte på att det kan bli fel för dina läsare om det är fakta fel i dina blogginlägg ;)

MVH

Anna Och Sara Hjulström

24 januari 2011 00:19

Omvänt lockande är en del av doggie-Zen träningen. Du har helt rätt att det är avståndsbelöning, men i t e x ställande och läggande under gång så använder man omvänt lockande.


canis.se/bibliotek/artikler.php?id=35

Om du läser ganska långt ner i denna artikel så ser du att det står att detta ingår i doggie-Zen. I stycke 40 kan du läsa det.

Men det är bra att vi har uppmärksamma läsare som pekar på när det är fel!

 
Ingen bild

Hanna

31 januari 2013 12:19

Hur stor nytta gör kvalitetssäkringen om du inte aktivt ber hunden om något innan du säkrar? Vad blir det för skillnad (i ditt tycke) på att be hunden om sitt och sedan använda omvänt lockande på det, alt vänta på att hunden själv sätter sig (utan direkt hjälp) för att sedan kvalitetssäkra det beteendet?

Anna Och Sara Hjulström

28 april 2013 18:45

Jag visar direkt när hund gör rätt, så när den testat sig fram på olika saker och sen gör rätt - så får den ju en belöning. Sen lär sig hunden att det jag blev belönad för sist, gör vi igen efteråt.

Detta gör jag när jag lär in kvalitetssäkringen, så dom förstår vad det går ut på och då vill jag inte vara där med en massa kommandon - utan hunden ska lära sig själv vad som är rätt och fel. går mkt fortare då!

Sen när dom lärt sig detta - kan jag använda det till moment som är inlärt. ex ligga kvar = platsliggning/läggande under gång, stå kvar = ställande under gång
Så dom lär sig att hålla position aktivt - att det oxå är ett "moment"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:21

Här momentbeskrivningar för fortsättningsklass, (klassen som kommer EFTER nybörjarklass). Skillnaden här är att hunden ska vara lös under hela banan. Och det har tillkommit 15st nya moment. När man bygger en fortsättningsbana får du välja mellan skyl...

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:19

Här är en film på vad alla skyltar i nybörjarklass betyder, hur dom ska se ut när dom är klara. ...

Av Anna Och Sara Hjulström - 29 mars 2011 18:00

Så här lär jag in grunden till framförgåendet och sakta delen i framåtsändande. Jag använder en target (nos) eftersom om man använder en leksak som ligger på marken så kan det lätt bli att hunden börjar nosa och leta efter leksaken.   På detta sä...

Av Anna Och Sara Hjulström - 23 januari 2011 20:31

Här är första tillfället med backa träning. Jag klickar och belönar för minsta rörelse bakåt. Jag belönar även hunden bakåt, för att hjälpa hunden med vilken riktning jag vill ha den åt. Med rätt belöningsplacering går det mycket fortare med tricks...

Av Anna Och Sara Hjulström - 16 januari 2011 20:15

Jag tränar alltid in ögonkontakt först, det ska den kunna under baklängesmarsch. varför jag gör det i baklängesmarsch först, är för att du ska kunna hålla kolla att den tittar dig i ögonen. Så du slipper gå och titta ner på den. Sen tränar jag in...

Ovido - Quiz & Flashcards