Alla inlägg under mars 2011

Av Anna Och Sara Hjulström - 29 mars 2011 18:00

Så här lär jag in grunden till framförgåendet och sakta delen i framåtsändande. Jag använder en target (nos) eftersom om man använder en leksak som ligger på marken så kan det lätt bli att hunden börjar nosa och leta efter leksaken.


På detta sätt måste hunden utföra ett beteende (dutta med nos på target) för att få belöningen. Vilket ger hunden en bättre förståelse hur momentet ska se ut.


Jag är jätte noga med att hunden ska gå i ett visst tempo som jag har bestämt innan. Sen håller jag mig till det och belönar inget annat tempo. Hunden kommer försöka att trava eller galoppera ju längre bort från targeten den kommer. Men då "tokar" (bryter) jag hunden och chansen till belöningen försvinner. Tillslut kommer hunden förstå att inget annat än skritt lönar sig.

Ovido - Quiz & Flashcards