Alla inlägg under januari 2011

Av Anna Och Sara Hjulström - 23 januari 2011 20:31

Här är första tillfället med backa träning. Jag klickar och belönar för minsta rörelse bakåt. Jag belönar även hunden bakåt, för att hjälpa hunden med vilken riktning jag vill ha den åt.

Med rätt belöningsplacering går det mycket fortare med tricks/kroppskontroll som detta.. Med backaträning blir hunden mer medveten om sin bakdel och kommer använda bakbenen mer och rätt. I tex frittfölj och liknande.

Av Anna Och Sara Hjulström - 21 januari 2011 07:25

Jag använder mig av omvänt lockande, när jag tränar in fasta beteenden, tex om jag vill att den ska ligga, stå eller sitta kvar.


När jag tränar det här, så använder jag INTE klickern, eftersom för mig så använder man klickern när du vill belöna precis vad hunden gjorde i det ögonblicket. Här tränar jag att hunden ska hålla samma position en längre stund, till jag ger ett frikommando.


Du tar godis, som hunden måste älska! Ta några bitar i din hand, håll den stängd tills hunden erbjuder det beteendet som DU vill att den ska göra, tex ligg. Och ta en av godisarna med den andra handen och stoppa i den i hundens mun, försöker hunden resa sig eller sträcka fram huvudet mot godiset - innan du är ända fram. Stopp kvickt tillbaka godiset i handen och stäng handen! Vänta tills hunden lägger sig igen och öppna då handen och ta fram ett godis igen - reser den sig eller försöker ta godiset igen - stoppa undan och stäng handen. Hunden lär sig fort att håller jag inte positionen så blir det inget godis! I början knager dom på handen för att dom så gärna vill ha godiset och så gott godis ska du ha!


Hunden lär sig att öppen hand = du gör rätt. Och stängd hand betyder = du gör fel!

Och det här lär dom sig fort - på första träningstillfället fattar dom. Och när hunden kan det, då börjar du göra det svårare och svårare. Försök locka hunden ur position, säg inte nej, utan stäng bara handen och vänta tills hunden erbjuder det beteendet igen. Sen gör du samma störning igen. Tillslut ska hunden kunna hålla position oavsett du leker med en leksak framför nosen/studsar bollar/ hundkompis springer förbi framför nosen m.m


Av Anna Och Sara Hjulström - 16 januari 2011 20:15

Jag tränar alltid in ögonkontakt först, det ska den kunna under baklängesmarsch. varför jag gör det i baklängesmarsch först, är för att du ska kunna hålla kolla att den tittar dig i ögonen. Så du slipper gå och titta ner på den. Sen tränar jag in positionen, där jag klickar när den följer med mig i baklängesmarsch, och belönar vid mitt vänstra ben. Den ska följa efter i vändningar m.m Sen när du backar och vänder upp och går framåt - så hamnar hunden där du vill ha den och klicka för det.

Av Anna Och Sara Hjulström - 1 januari 2011 14:55

Jag har valt på Peanut att lära in inkallning med ställande på detta sätt. Hon ska använda denna teknik på ställandet för att slippa få med att hunden tar extra steg vid ställandet. Jag belönar hunden ovanför huvudet i början. Filmen visar Pansar som kommit en bit på väg och själv hoppar med frambenen.

Ska slänga in en film på Peanut där hon håller på att lära sig detta.

Av Anna Och Sara Hjulström - 1 januari 2011 14:48

Här är ett sätt att lära in framåtsändande med läggande i IPO lydnaden. Jag har valt att använda mig av sk baklängeskedjning.

Jag börjar i slutet av momentet så hunden lär sig vad som ger belöningen.. Så först ska hunden lägga sig ner, sen får den klick och belöning. Efter att ha gjort det några gånger så lägger jag på avstånd. På tävling ska hunden springa 30steg innan den ska på kommando lägga sig ner. Därefter går föraren fram till hunden och kommenderar den att sätta sig upp. Detta har jag delat upp i två kedjor som sen kommer sättas samman. Detta är första kedjan. Andra kedjan är att hunden ligger på ca 30m avstånd och jag går fram till henne och efter sättandet får hon belöningen.

Av Anna Och Sara Hjulström - 1 januari 2011 14:45

Ett sätt att lära in "rutan" i Lydnadsklass 2 med target..

Av Anna Och Sara Hjulström - 1 januari 2011 14:40

När man kommer in på appellplanen vill man att hunden erbjuder utgångsposition frivilligt för att visa att den vill träna.

Man vill helst slippa tjata på hunden för att få uppmärksamhet.

Först lär jag in bakdelskontroll på klossen, sen tar jag bort den och ställer jag mig då i tävlingspostion vill jag att hund frivilligt går in och sätter sig fot.

Ovido - Quiz & Flashcards