Direktlänk till inlägg 17 december 2010

Inlärning av bakdelskontroll - klossen

Av Anna Och Sara Hjulström - 17 december 2010 08:01

Den här övningen är för dig som vill ha bra avslut på inkallning/apportering, bra svängar i linförighet/ fritt följ. Hunden lär sig att den har en bakdel och den lär sig att använda den på ett bra sätt.


Jag brukar använda en tjock bok, men det går lika bra med något annat som ligger stadigt på backen, har du en större hund, kan man ta något som är lite större för den att stå på.


Klicka först för allt intresse för klossen, vänta sen ut till att den sätter en tass på den - klicka. Nu klickar du för det några gånger sen väntar du ut att den ska ställa båda tassarna på den. Om du får svårt att få hunden upp med båda tassarna på klossen. Så klickar du för att den har en tass på den, sen belönar du upp hunden, så båda tassarna hamnar på klossen. Så du "drar" hunden upp på klossen med godis framför nosen. Sen klickar du fort igen - medans båda tassarna står kvar på klossen.


Tänk på att ha ett frikommando när hunden får gå ner från klossen. Så klicka för tassarna på den - ge ett godis. Sen kastar du bort ett godis bort från klossen och säger samtidigt varsågod/eller fri.


När hunden kan stå med båda tassarna på klossen - klicka och belöna utifrån och in - så som jag gör på filmen. Sen rör DU på dig medans hunden tuggar godiset. Ställ dig alltid tätt med fötterna mot klossen, för du vill ju att hunden ska kunna det här nära dig, då det kommer att bli ditt avslut på inkallning/apportering m.m


 
 
Ingen bild

Ida

3 augusti 2012 11:42

Härlig blogg med mkt nyttiga träningstips!

I inlärningen av klossen skulle jag dock göra annorlunda. Här i klippet hjälper du till väldigt mkt själv i att få hunden att vända runt genom att föra godiset i den riktningen. Jag gjorde så att jag belönade först när hunden steg upp på klossen. Sen ville jag att hunden skulle kliva upp på klossen rätt framför mig ett par ggr. När hon kunde det klickade jag därefter och medan jag gav godiset flyttade jag mig ett kvarts varv. På så vis vill hunden sig självmant flytta sig så att den ställer sig framför mig och då klickar man så fort hunden flyttar bakbenet, när den är på väg att ställa sig framför mig. När man har gjort det några ggr börjar hunden själv att flytta bakdelen tills den hör klicket och då klickar man när den är i rätt position.

Anna Och Sara Hjulström

10 september 2012 10:32

Man kan göra på många olika sätt. När jag lärde in detta moment, så väntade jag ut tills hunden klev upp på den, innan jag klickade och sen väntade jag ut tills dom rör tassarna. Kollade på filmen nyss och klicken kommer i efterhand, alltså ljudet tas upp av kameran (använder en simpel digitalkamera) senare än när jag klickar. Så jag klickar oftast innan jag ger godis (ibland blir det fel såklart)men på filmen ser det ut som om jag ger godis innan jag klickar.
Sen belöningsplacerar jag ofta när jag klickar. Som i det här momentet vill jag gärna belöna utifrån och in, jag vill inte belöna henne rakt framifrån eller från min vänstra sida - för det kan göra att hon flyttar sig åt "fel" håll när hon tar godiset.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:21

Här momentbeskrivningar för fortsättningsklass, (klassen som kommer EFTER nybörjarklass). Skillnaden här är att hunden ska vara lös under hela banan. Och det har tillkommit 15st nya moment. När man bygger en fortsättningsbana får du välja mellan skyl...

Av Anna Och Sara Hjulström - 10 september 2012 10:19

Här är en film på vad alla skyltar i nybörjarklass betyder, hur dom ska se ut när dom är klara. ...

Av Anna Och Sara Hjulström - 29 mars 2011 18:00

Så här lär jag in grunden till framförgåendet och sakta delen i framåtsändande. Jag använder en target (nos) eftersom om man använder en leksak som ligger på marken så kan det lätt bli att hunden börjar nosa och leta efter leksaken.   På detta sä...

Av Anna Och Sara Hjulström - 23 januari 2011 20:31

Här är första tillfället med backa träning. Jag klickar och belönar för minsta rörelse bakåt. Jag belönar även hunden bakåt, för att hjälpa hunden med vilken riktning jag vill ha den åt. Med rätt belöningsplacering går det mycket fortare med tricks...

Av Anna Och Sara Hjulström - 21 januari 2011 07:25

Jag använder mig av omvänt lockande, när jag tränar in fasta beteenden, tex om jag vill att den ska ligga, stå eller sitta kvar.   När jag tränar det här, så använder jag INTE klickern, eftersom för mig så använder man klickern när du vill belöna...

Skapa flashcards